nedstat_alt

Mirror of The BalusC Server

 

RAID > SINGLE LEVELS >

Level 3

Byte-level striping met aparte pariteit

De data wordt bij RAID 3 gesplitst in stukjes van kleiner dan 1KB, waarvan de precieze grootte afhankelijk is van de controller. Deze stukjes worden vervolgens verspreid over verschillende schijven, terwijl er zich een pariteit controle op een aparte schijf plaatsvindt.

Soms is er verwarring met RAID 4, aangezien dat de principe nagenoeg gelijk is. Echter, er is wel een fundamenteel verschil, bij RAID 4 wordt de data in blokken van groter dan 4KB gesplitst. De blokgroottes van RAID 4 zijn ook nog zelf naar eigen smaak in te stellen.

Eigenschap Beschrijving
controller eisen gespecialiseerde controller vereist
aantal schijven minimaal drie harde schijven, het maximum is afhankelijk van de controller
array capaciteit (grootte van kleinste schijf) x (aantal schijven - 1)
bruikbare opslagruimte (aantal schijven - 1) / (aantal schijven), indien identieke schijven worden gebruikt
fout tolerantie goed, kan verlies van een hele schijf tolereren
beschikbaarheid zeer goed, hot spare en automatisch herstel zijn gewoonlijk standaard
degradatie en herstel degradatie heeft een relatief kleine invloed en herstel duurt relatief lang
random leessnelheid goed, maar niet zeer goed, door de byte level striping
random schrijfsnelheid slecht, door de byte level striping en pariteit berekeningen
sequentiële leessnelheid zeer goed
sequentiële schrijfsnelheid voldoende
kosten vallen best wel mee
toepassing grote bestanden, zoals multimedia en grote databases