nedstat_alt

Mirror of The BalusC Server

 

RAID > SINGLE LEVELS >

Level 0

Block-level striping zonder pariteit

In feite mag RAID 0 niet tot RAID worden gerekend, omdat pure striping niet Redundant is. Immers, de data wordt simpelweg zonder enige vorm van extra controle verdeeld over de schijven. Dat verklaart ook min of meer de benaming van deze level: RAID 0 (nul).

Bij RAID 0 wordt de data in blokjes verdeeld en elk blokje komt telkens op een andere harde schijf terecht. De grootte van deze blokken zijn vooraf instelbaar. Geen redundancy betekent ook geen bescherming van de data; mocht er een harde schijf uitvallen, dan ben je al je data kwijt.

Eigenschap Beschrijving
controller eisen ondersteund door praktisch elke hardware controller, zowel SCSI als IDE
aantal schijven minimaal twee harde schijven, het maximum is afhankelijk van de controller
array capaciteit (grootte van kleinste schijf) x (aantal schijven)
bruikbare opslagruimte 100%, indien identieke schijven worden gebruikt
fout tolerantie geen, alle data gaat verloren bij de minste geringste fout
beschikbaarheid laagst van alle RAID levels, door het ontbreken van fout tolerantie is er relatief veel tijd nodig om alles te herstellen
degradatie en herstel niet van toepassing
random leessnelheid zeer goed, op haar best als je een grotere blok grootte gebruikt
random schrijfsnelheid zeer goed, op haar best als je een grotere blok grootte gebruikt
sequentiële leessnelheid uitmuntend
sequentiële schrijfsnelheid zeer goed
kosten laagst van alle RAID levels
toepassing onbelangrijke of vervangbare data dat continu aan veranderingen onderhevig is en/of snel opvraagbaar moet zijn, zoals scratchdisk voor audio en video bewerkingen, het besturingssysteem, program files, tijdelijke internet bestanden, zware spelletjes en virtueel geheugen